Kroppspress debatten – Min mening

Er det en ting jeg er dritt lei av så er det dette evige strevet og maset om kroppspress, påvirkere og hvordan man skal opptre på sosiale medier. I det siste har det vært så utrolig mye snakk om dette i media, både debatter og forskjellige artikler! Jeg er så lei av at influncere får all skylden og at dette legges over på enkeltpersoner. Etter min mening blir det alt for dumt. Jeg har også fått en del spørsmål om hva jeg syntes om dette, derfor tenkte jeg å dele MINE meninger rundt dette. Jeg er ingen fasit, bare sånn at det er sagt! Alle har forskjellige meninger og om noen er totalt uenig med meg så respekterer jeg det.

Alt rundt oss er ting vi blir påvirket av, både positivt og negativt. Det at en blogger velger å tatovere hodebunnen, operere rumpa eller puppene gjør ikke at alle som leser og ser det har lyst til å gjøre det samme. I så fall burde man virkelig jobbe med seg selv og kanskje slutte å følge folk på sosiale medier som får deg til å føle deg dårlig. Lesere, tenåringer og ikke minst barn er ikke dumme og klarer å tenke seg.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til skrive om denne saken og er i utgangspunktet veldig ”redd” for å snakke og skrive om kroppspress. Men når ting som dette:

 

…Dukker opp i forskjellige aviser, reklame på Snapchat og Instagram klarer jeg ikke være stille mer. Hvorfor får bloggere og influencere all skylden i media når det kommer til kroppspress når Norges største aviser og plattformer legger ut ting som er etter min mening hakket verre enn bikinibilder?

Jeg sier ikke at enkelte bloggere er uskyldige, men ærlig talt – det å dra alle under en kam og legge all skylden på enkeltpersoner blir bare for dumt. Jo mer man snakker om kroppspress, uansett måte, jo mer tenker folk på det. Så bare la oss fokusere på noe som er litt viktigere her i verden. Krig, terror, klima, dyr og ting som faktisk er et stort verdensproblem! Misforstå meg rett, kroppspress er også ekstremt viktig og jeg syntes det er utrolig bra at folk bryr seg om det. Det er et viktig tema, men ALLE har faktisk et ansvar. Vi som influencere, media, foreldre, vennegjenger, ALLE.

Jeg er helt enig i at det å dele egne komplekser med andre kan være dumt, men jeg skjønner også veldig godt at det faktisk kan hjelpe andre å lese om andre sine komplekser og da vite at man ikke er alene om det. Jeg er på ingen måte for plastiske operasjoner og vet at operasjoner ikke fikser noen som helst problemer – kun det du eventuelt valgte å operere større eller mindre. Det er ikke bare bare å operer seg – man gjør noe med kroppen og putter ting inn i kroppen som egentlig ikke skal være der. Før noen velger å operere seg, er det ekstremt viktig å gjøre ordentlig research først!

Det er så viktig å jobbe med seg selv innefra å tenke positivt. Jeg er ikke verdens tynneste person, heller ikke tjukk – selvom jeg faktisk har blitt kalt det flere ganger i kommentarfelt osv. Jeg har komplekser og ting ved meg selv jeg skulle ønske var annerledes, ganske mye faktisk – men det er ting jeg har lært å leve med nå og ting andre faktisk syntes er fint ved meg. Ingen er perfekte. Det er ikke normalt at mennesker skal se ut som dukker og være perfekte! Det er sånne ting man må lære seg. Alle er unike, forskjellige og flotte – og det er supert. Tenk hvor kjedelig det hadde vært om alle hadde vært like!

En ting jeg vet er at når jeg får en datter eller sønn kommer jeg til å snakke veldig åpent om kropp, sex, kroppspress og ikke minst sosiale medier. Det har blitt en del av verden, det er dessverre ikke noe man kan gjøre noe med. Det man kan gjøre noe med derimot er hvordan man tenker om seg selv og lære barna våres hvordan en virkelig kropp ser ut og at man er fin uansett. Jeg kommer til å gi så mange komplimenter til ungene mine og virkelig vise dem at de er fine som dem er. Det burde alle foreldre gjøre.

Du er fin som du er – det er det ingen tvil om. Stol på deg selv og ikke bry deg om hva andre sier. Om jeg skulle brydd meg om hva andre sier til meg så hadde jeg vært død. For jeg har nemlig fått beskjed om at jeg burde dø. Jeg hadde vært smellfeit, for det har jeg også fått beskjed om, men det vet jeg at jeg ikke er. JEG ER FIN, og det er du også❤️

❤️ PEACE AND LOVE ❤️

9 kommentarer
    1. HELT ENIG MED DEG!!!!!
      FORELDRENE MINE SNAKKER HELLER IKKE SÅ MYE OM SÅNT MED SEX OG SÅNT MEN JEG SYNS DET ER LITT KLEINT NÅR VI HAR EN SAMTALE OM DET DER, JEG VEIT JEG BURDE SKJERPE MEG MEN JEG ER JO BARE NI OG JEG VEIT IKKE SÅ MYE OM DET HELLER SÅ JEG SYNS DET ER LITT KLEINT HVIS VI PLUTSELIG SNAKKER OM DET.

    2. Så hva var det som fikk deg til å blåse opp leppene så voldsomt?

      det virker jo litt selvmotsigende ettersom du skriver at både du og alle andre er fine som man er og bør stole på det. Likevel har du endret på noe selv, og det var vel kanskje noe som påvirket deg til å ta det valget? Kanskje, kanskje? Bare lurer jeg altså

      1. Er jo ikke selvmotsigende? Hun har ikke sagt noe om at plastisk operasjon er feil. Da har du mistet poenget i hele innlegget. Hun skriver at influencere ikke burde få all skyld for kroppspresset, og den negative påvirkningen det skaper. Selv om hun har fylt leppene sine, betyr ikke at du burde fylle leppene dine? Vi har påvirkninger overalt.. så det å skylde alt på en enkeltperson er bare tull. DU er den største påvirkningen av alle! Hvis du ser på leppene hennes, og tenker at du har små.. må DU ta grep selv. Ikke skyld din dårlig selvtillit på andre, jobb med deg selv, og elsk deg selv.

    3. Hei. Du gjør virkelig dagen min bedre etter å hat lest denne. Jeg blir så inspirert av deg. TAKK FOR AT DU DELTE DENNE BLOGGEN.
      I love you (and my self) <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg