Slik kan du spare masse penger! – Dette gjør jeg med mine penger

Hallo alle mine fine♡

Hvordan har du det i dag? Jeg har det veldig fint og tenkte jeg skulle dele noen tips med dere når det kommer til penger og det å spare penger! Det er så mange som sliter med dette og som er veldig dårlig med penger. Heldigvis er ikke jeg en av dem (føler jeg hvert fall selv) og tenkte å dele et par ting jeg pleier å gjøre med dere, samt noe jeg har hørt er veldig bra om man sliter med pengebruk og bruker mye penger på tull! 

Dette er absolutt ikke et skryteinnlegg, og jeg er ikke rik eller har massevis med penger. Jeg vet om flere som sliter med penger som helt klart kunne unngått det om man hadde tenkt litt og ikke kastet bort alle pengene sine på tull.

 Processed with VSCO with c1 preset

 CAPS (annen rosa farge) – HER.

Ikke bruke Mastercard – Helt siden jeg var gammel nok til å ha bankkort har jeg vært livredd for å bruke mastercard. Jeg har alltid fått høre at man aldri burde bruke det og at det rett og slett er penger man ikke har.

Ikke bruke penger på tull – Jeg har alltid vært veldig flink med penger og aldri kjøpt eller sløset de på noe jeg ikke trenger.Det hender så klart at jeg kjøper meg ting jeg ikke trenger, det er svært lite man trenger – men jeg har alltid vært veldig flink med penger. Spis hjemme og kjøp minst mulig tull. 

Sette så mye som mulig inn på sparekonto – Om du trenger penger en dag er det bare åta penger fra sparekontoen, det er mye bedre å ha alle pengene der og ikke på en måte se dem, enn å ha pengene på brukskonto. Da blir dem fort borte!

Budsjett – Selv har jeg faktisk aldri brukt budsjett, men det kan være smart om man sliter med å spare. Det å skrive opp hvor mye penger man kann bruke på forskjellige ting i måneden hjelper faktisk. Det gjelder å ha oversikt på pengene sine!

Bo hjemme – Som de fleste vet bor jo jeg hjemme, selvom det hadde vært deilig å ikke gjøre det til tider. Grunnen til det er fordi jeg helst har lyst til å kjøpe noe eget og ikke leie noe! Så jeg sparer rett og slett til det. Om man kan bo hjemme, burde man jo det så lenge som mulig for å spare penger.

Ikke lån penger – Dette går egentlig begge veier, jeg er veldig forsiktig med å låne penger fra andre fordi nok en gang så er det penger man ikke har. Jeg er også forsiktig med å låne bort penger fordi jeg har brent meg på det å ikke få det tilbake før. Om det er en god venn av meg som jeg stoler på så låner jeg så klart bort litt penger. 

Handleliste i matbutikken – Det verste man kan gjøre når det kommer til mathandling er å dra i butikken skrubbsulten og kjøpe mat. Da ender man alltid opp med alt for mye mat som etterhvert kommer til å ende opp i søppelkassa. 

Kjøp ting brukt – Om du trenger noe eller har ønsket deg noe lenge som er veldig dyrt eller ting du trenger som du ikke er så nøye på, sjekk heller om det selges på finn eller andre steder man kan kjøpe brukte ting. Møbler og slike ting selges veldig ofte fint på finn!

Selg ting du ikke har bruk for lenger – Om klær, sko og slike ting blir for smått eller om du rett og slett bare er lei og vil bli kvitt det så selg det videre. Det du ikke vil ha lenger er det sikkert mange som setter pris på og vil kjøpe av deg. Det er masse man kan selge til en billig penge som andre setter stor pris på.Da tjener du også litt på det i stedet for å kaste det og at ingen tjener på det. 

 CAPS (annen rosa farge) – HER.

Er du flink med penger?

12 kommentarer
    1. Kjempefint innlegg! Jeg er ikke voksen ennå, så jeg har ikke bruk for alt der, men det var fint å lese noe annet. Jeg elsker at bloggere skriver om hvordan dagene deres har vært osv. men det er alltid kult med noe nytt. ILY

    2. Hei. Jeg vet at du sparer for å få kjøpt leilighet, tror du at du har kjøpt leiligheten innen slutten av 2019?

    3. Gode tips, men Mastercard anbefales faktisk for bruk på ferie og for netthandling, da det er tryggere å bruke og kredittkortselskapet tar på seg ansvaret hvis man blir svindlet. Så lenge man vet at man har penger til å betale regningen før rentene begynner å løpe er det null problem 🙂
      Og, hvis penger ikke skal brukes på kort sikt, er det smart å ha de i fond. Det er veldig enkelt å sette opp og holde styring over, og gevinsten blir mye høyere enn renten som er på sparekonto 🙂

    4. Hei, her var det mange gode tips, jeg er til dels enig og til dels uenig. Jeg skriver gjerne “motsvar” til dine tips på min blogg og referer til bloggen din om du er nysgjerrig på hva jeg syntes om tipsene 🙂 Jeg skriver blogg om personlig økonomi og mine erfaringer gjort rundt dette temaet. Bare gi meg ett pip inne på Gnierfru.com så skal jeg “svare” på hvordan jeg ville brukt dine tips.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg