Storytime- Jeg holdt på å dø

Hallo alle mine fine♡

Som de fleste har fått med seg så har jeg alvorlig nøtteallergi, og jeg må bare si det at det ikke er noe gøy i det hele tatt. Heldighvis har jeg ikke fått i meg nøtter så veldig ofte, men et parr ganger skjer det dessverre! Det har faktisk skjedd flere ganger i utlandet enn det det har i Norge. I Norge vet jeg akkurat hva jeg kan spise og ikke, men akkurat dette er verre i utlandet. Jeg fant jo ut av at jeg hadde nøtteallergi da jeg var i Kina for noen år siden, det har jeg faktisk laget en storytime på før.

//Dette bildet er gammelt, som dere ser hadde jeg brunt hår her omg… Da jeg gikk gjennom macen min fant jeg masse helt syke gamle bilder av meg så jeg tenkte også å legge ut disse på bloggen en dag, en liten throwback. Hadde ikke det vært gøy da folkens? Altså jeg skjønner ikke at mamma lot meg gå ut slik som jeg så ut noen ganger. Det var faktisk helt jævlig haha..

Idag tenkte jeg å fortelle dere om en gang jeg ble hastet på sykehuset da jeg var på skolen. Jeg gikk på denne tiden på VGS og det eneste jeg gjorde var å spise en bitteliten bit av en kjeks. Det jeg ikke visste da var at denne kjeksen hadde peanøtter i seg og det er faktisk det verste jeg kan få i meg. Det som skjer når jeg får i meg nøtter er at hele ansiktet mitt og halsen min hovner opp, nesen min tetter seg og jeg får rett og slett ikke puste i det hele tatt. Og det skal ikke mye nøtter til da for å si det sånn. Sitter en i samme rom som meg med en nøttepose merker jeg det også. Jeg er en av de irriterende menneskene på flyet som gjør at folk ikke får åpne nøtteposer hehe sorry.. Det tar ca fem – ti minutter før jeg merker noe og da er det bare et spørsmål om tid før jeg ikke får puste. Så ille er faktisk allergien min. Denne lille biten av kjeksen endte faktisk på sykehuset i full fart. 

Jeg husker faktisk ikke så mye fra denne hendelsen, men jeg husker jeg var utrolig redd akkurat som alle andre rundt meg. Jeg har en epipen som er en slags sprøyte jeg må ta med engang jeg merker at jeg har allergisk reaskjon. Denne hadde jeg da selvfølgelig ikke med meg på skolen, jeg er utrolig sløv når det gjelder akkurat denne.. Jeg er faktisk nødt til å bli flinkere! Selvom jeg ikke bruker den ofte i det hele tatt vet man aldri når jeg plutselig får i meg en nøtt og da kan det faktisk gå veldig galt.
Jeg begynte å hovne opp rundt øynene og merket fort at det var nøtter det var snakk om. Jeg skjekket kjeksen jeg hadde spist og så at den hadde bittesmå nøtter i seg, og det var da panikken startet. Det verste er jo nesten alltid panikken man får! Jeg løp inn på do og prøvde å drikke noe vann, da merket jeg at halsen min begynte å stenge seg. Det eneste jeg tenkte da var å komme meg til sykehuset, heldighvis var ikke dette så langt ifra skolen og skolen var nødt til å ringe etter sykebil. Den kom etter nullkomma niks og kjørte bort til sykehuset, der ble jeg hentet i en rullestol. Jeg husker at da så jeg helt jævlig ut og ville ikke vise ansiktet mitt til noen. Plutselig ser jeg mamma kommer løpende inn på sykehuset i full panikk, da hadde skolen nemlig ringt henne og sagt at jeg var blitt kjørt på sykehuset. Da roet jeg meg faktisk ned litt. Det er alltid trygt når mamma er i nærheten haha. Resten gikk egentlig veldig fint, jeg fikk medisiner og da går det heldighvis veldig fort og hevelsen går ned etter noen minutter. Jeg dro ikke tilbake på skolen denne dagen og det tror jeg de fleste skjønte, det var nok mange som var spente på hvordan det hadde gått dagen etter. Det er ikke hver dag en elev blir hentet og kjørt i full fart til sykehuset! Etter denne hendelsen skjønte jeg faktisk hvor alvorlig det var og at jeg faktisk må bli flinkere til å ta med meg epipen overalt hvor jeg går. Det varte vell i noen uker før jeg byttet veske og glemte den helt igjen… 

En så dramatisk hendelse har heldighvis ikke skjedd mange ganger og jeg er veldig ops på hva jeg spiser, spesielt når jeg er ute. Jeg har faktisk aldri lyst til å oppleve noe lignede igjen, det er ikkenoe gøy i det hele tatt og jeg får alltid panikk. Er det noen flere som har nøtteallergi, eller andre alvorlige allergier som føler med meg? 

19 kommentarer
    1. Jeg har faktisk akk samme allergi som deg .. jeg er 15 år (01’er) Jeg har opplevd det en god del ganger da, men den verste gangen var vell da de måtte fikse liv i meg hjemme.. de var ca. 6 ambulansepersonell som kom stormende hjem til meg og de trodde ikke at de skulle rekke å ta meg med til sykeshuset så de måtte gjøre alt hjemme… de fikk liv i meg til slutt og jeg måtte ligge over på sykehuset en dag etter den hendelsen… det er virkelig ikke godt, fordi man får det ikke ut når man prøver å kaste det opp.. men håper alt er bra med deg Isabelle❤ Klem

    2. Tanta mi og ei jeg kjenner har det på samme måte så jeg skjønner hva du mener❤️ Du er absolutt ikke irriterende på fly bare fordi ingen kan spise nøtter, synes jeg💜

    3. Pleier vanligvis ikke å kommentere blogger, men må bare si jeg fikk sjokk når jeg leste den ene kommentaren over her. Jeg følger med på bloggen din hver dag, og personlig synes jeg at du har en av Norges beste blogger og en av de få jeg liker å lese. Jeg er utrolig takknemlig for at du holder ut, med så mye dritt du får slengt i trynet, det fortjener du virkelig ikke!! Stå på❤️ Og har selv nøtteallergi, men hovner heldigvis bare litt opp i leppene, eller klør i ganen, så ikke i nærheten av så ille som deg! Hørtes ikke noe gøy ut!

    4. for en ubehagelig opplevelse, men veldig godt det hele endte godt<33 må henge meg på det hun over skrev, hvordan kan folk gjøre seg for gode til å skrive slike kommentarer til andre? kjenner av og til jeg får frysninger av all hat som dere får slengt etter dere... enkelte er bare så frekke og gjør meg kvalm.. ingen forkjenner at det å få hat skal være en del av hverdagen, selv om dessverre er slik nå... men fortsett med både blogg, insta & YT, jeg er hvertfall alltid på din side, og har full respekt for deg!
      inspirerende og forbilde beskriver deg<33
      har selv pollenallergi, så det er jo absolutt ikke like ille som hvordan du kan ende opp med din allergi<3 men veldig irriterende at det er pollen i luften på våren & sommeren, for det er ikke noe gøy å gå rundt med røde & hovne øyne.. men det går nå alltid fint, det kommer og går, hehe<33 tenker meg nok det må være verre med matallergi for da må man være så bevisst hele tiden & passe godt på<3
      ønsker deg en super sommer!

    5. Hei Isabell!❤ jeg pleier ikke å lese blogger fordi jeg synes det er kjedelig å lese så mye hehe, men din blogg er jeg alltid oppdatert på og jeg vil få med meg hver minste ting av livet ditt <3 jeg har ingen allergi så jeg har egt aldri følt på noe sånt. Jeg fikk sjokk når jeg bare leste overskriften!! Etter jeg hadde lest hele innlegge ble jeg så glad får at du klarte deg!❤ jeg er så glad får at du er her idag!! Og ønsker deg alt godt og ha en god sommer videre!!❤❤

    6. Ååå stakkars:(((
      Jeg har faktisk akuratt samme allergi og jeg har heldigvis ikke reagert på samme måte som deg, men jeg har alltid vært ganske redd for det! Jeg er alltid så flau over allergien min og jeg er også en av de kjipe folka på flyet som må be folk om å ikke åpne nøtteposene sine! Jeg kjenner meg så sykt godt igjen i det du skriver og jeg blir så glad av å høre at det ikke bare er jeg som er sikkelig allergisk mot noe! Jeg syntes det er sikkelig flaut å skulle si ifra om at jeg ikke kan spise det og det, og da er det sikkelig deilig å høre at dette bare ikke er meg! Tusen takk for at du deler så mye! Jeg setter uendelig stor pris på det! Høres kanskje teit ut, men u made my day❤️

    7. Har selv ikke noen allergi men det høres forferdelig å ha en så alvorlig allergi.
      Bra at alt gikk bra til slutt
      Elsker deg og Bloggen din
      Love u❤❤

    8. Har også nøtteallergi! Min verste gang var jeg i Kristiansand og var på et kjøpesenter og skulle spise is! D hva store mengder md nøtter og leppene mine hovnet skikkelig opp og så ut som æ hadde tatt restylane! Fikk så vidt puste! Æ ble nesten hentet i ambulanse!

    9. Ååå jeg synst synd på deg!! Jeg og har allergi… jeg er allergisk mot katte og hedre pels… jeg liker veldig godt å ri men viss jeg er me en hest Max 2 timer så kan jeg dø😖 Jeg er så allergisk at jeg myster pusten når jeg har vêrt lenge med en hest😭 Å fet verste er at jeg ellsker hester😭 Sorry for denne kommentaren kom litt seint! LOVE U SO MUCH😭😍😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg