JEG HOLDT PÅ Å DØ

STORYTIME

 

Da jeg var i Kina for noen år siden sammen med en haug med folk var da jeg fant ut at jeg hadde nøtteallergi! I Kina bruker dem nøtter i alt og steker så å si alt i peanøtt olje. Vi var i Kina i to uker og etter en uke ca havnet jeg på sykehuset der.

Det var en som hadde bursdag og da var det såklart kake den kvelden! Bløtkake, med nøtter på. Jeg visste ikke da at jeg var dødelig allergisk mot nøtter og tok ett kakestykke. Etter at vi hadde spist skulle alle barna ned å bade på hotellet, vi løp å skiftet, jeg ante fred og ingen fare! Vi badet og hadde det gøy, dukket under vann og lekte. Plutselig merket jeg at jeg klødde veldig i halsen, det var nesten som at jeg hadde masse grus i halsen som ikke ville bort. Jeg begynte å hoste og trodde bare jeg hadde svelget noe vann, jeg gikk opp av bassenget og inn i garderoben! Der var det ingen andre enn meg! Jeg fortsatte og hoste mens jeg så meg selv i speilet og ansiktet mitt hadde begynt å hovne opp. Nesen min begynte å tette seg og jeg fikk til slutt ikke puste. Jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, jeg var 11-12 år gammel, livredd helt alene inne i en garderobe i Kina!

Jeg la meg etterhvert ned på gulvet fordi jeg ikke lenger klarte å stå. Jeg lå der mens jeg prøvde å trekke til meg oksygen.

Jeg klødde i ansiktet, klødde i halsen, nesen var helt tett. Jeg reiste meg opp igjen og prøvde å snyte meg, ingenting kom ut!

 

Plutselig smeller det i døra og moren til en av de andre jentene kommer inn å ser meg! Jeg så ikke ut som meg selv da jeg var helt opplåst i ansiktet. Hun slang meg opp på ryggen hennes og løp meg meg ut til resepsjonen og hentet de andre voksne. Sykebilen ble ringt og det tok ikke lang tid før en gammel Toyota med en seng bak og blålys kom å hentet meg. Jeg ble lagt bak og kjørt med høy hastighet til ett sykehus. Der ble jeg tatt godt imot av masse leger som nærmest slapp alt de hadde i hendene for å hjelpe meg! Sikkert fordi jeg hadde hvit hud og blondt hår. Det er ikke ofte dem ser i Kina. 
Jeg ble lagt med på en seng og fikk masse medisiner og adrenalin. Det funket veldig kjapt og jeg var fort tilbake til normalen.

Vi skulle være i Kina en uke til, og jeg turte ikke spise annet enn ris den uken..

 

Er det noen andre som har nøtteallergi, og som fant det ut på en like drastisk måte som dette?

 

 

XOXO

10 kommentarer
    1. Så flott måten du ble tatt imot på, i andre land og kulturer er man mer behjelpelig, mens her i Norge er vi kalle og sjalu og klager bak skjermen, vi har noe å lære 🙂 eller hva tenker du?

    2. Haha, hadde det skjedd på toget i Norge ingen hadde gått bort til deg, la personen død. Noen gang bør vi være mer inkluderende ……

    3. Oh blir så fasinet over andre land og hvor flinke de er å ta vare på hverandre, i Norge er de så kalde og ser de noen ligge på bakken så går de videre og ignorer det! Det viser oss virkelig at dette landet har mye å forandre, bli varmere, legge merke til å ikke bare gå forbi men hjelpe, det er så viktig ! Godt at alt gikk bra med deg og at du ble tatt så godt vare på, allergi er ikke til å tulle med 🙂

    4. Leste noen som hadde skrevet i tidligere kommentar at du gikk på etterstad vgs.
      Hvordan synes du det var å gå på den skolen med så mange utenlandske?
      Ble du mobbet? eller ble du godt tatt imot der?
      Sikkert masse kjekk ungdom.)

    5. Hvem er det det ryktes om at vinner i år?
      Morten og Rebecca. Martine Lunde og Aleksander på andre plass

    6. Jeg er også dødelig alergisk mot nøtter! Kan ikke spise noe som inneholder eller har spor av peanøtter og er redd for å spise på resturant og i andre land. Glad for å se det er flere som har det sånn <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg