Barn må bruke flere tusen kroner på dette..

 Processed with VSCO with c1 preset

Hallo alle mine fine♡

Hvordan har dere det i dag? Fint håper jeg. I det siste så har jeg tenkt en del på hvordan det er for unge i dag, med tanke på dette presset om at alt skal være så perfekt hele tiden. Hver eneste uke når jeg har ”ukens spørsmål” får jeg haugevis med spørsmål om hva jeg tenker om kroppspress, pengepress og presset om at alt skal være så perfekt. Folk spør meg om råd og lurer på hvordan det var for meg. Derfor tenkte jeg å snakke litt om dette i dag, jeg vet det er mange som sliter med dette – noe som er helt forferdelig! 

Det første jeg har lyst til å si og som jeg har sagt mange ganger på bloggen tidligere er det at dette presset er helt teit. Jeg misunner ikke dere som faktisk sliter og tenker på dette hver eneste dag. Samtidig så skjønner jeg ikke helt hvor dette presset kommer fra! Hvem er det som egentlig lager dette presset? Er det barna selv, eller er det foreldrene som faktisk kjøper alt dette til ungene sine? 

Hvor sykt er det ikke at barn som egentlig ikke burde vite hva merkeklær er har et så stort press på skolen? Og føler seg mindre verdt bare fordi man ikke har en veske som koster flere tusen kroner. Det burde ikke være nødvendig å ha det. Ikke er det nødvendig heller!

 Processed with VSCO with c1 preset

Jeg husker så godt da jeg gikk på videregående skole og bare måtte ha den ene vinterjakken som ”alle” andre hadde. Den kostet jo også da så klart nesten 10 000 kroner. Det var veldig mye penger for meg på den tiden! Det er det vel egentlig for alle som går på skole og studerer nå. Noe av det sykeste er jo det at folk nesten forventer at man skal ha dyre ting, spesielt når man har penger.

For litt siden, da jeg kjøpte meg en billig veske som jeg syntes var ganske fin og la det ut her på bloggen – Da var det ekstremt mange som faktisk kritiserte det og syntes det var veldig rart at jeg kjøpte en veske som ikke var dyr. Jeg skjønner meg helt ærlig ikke på dette presset, hva så om man har en veske som er billig? Det er jo bare bra. Det er ikke alle som gidder å bruke 40 000 kroner på en veske, det er ikke alle som har råd til det heller. Hva er egentlig problemet?

Jeg skjønner helt klart hvordan dere som går gjennom dette presset føler seg, jeg har vært der selv – selvom dette presset ikke var like stort da jeg var yngre som det er i dag. Det viktigste etter min mening er å selv gå med det man føler seg vell i. Hvorfor bruke mye penger på ting du egentlig ikke liker, kun fordi ”alle” andre har det! Det er sikkert mange andre som tenker det samme som deg og som egentlig syntes dette presset er teit, men som ikke tør å si noe!

Helt ærlig – det som er kult er jo det å faktisk tørre å stå imot presset og gå med det man selv liker. Det er først nå som jeg er blitt litt eldre jeg faktisk skjønner og ser hvor teit det er – noe som er veldig synd.

 Processed with VSCO with c1 preset

Slutt å følg strømmen og slutt å bry deg så veldig mye om hva alle andre tenker! Det er kun deg selv som bestemmer over ditt liv og det er kun deg selv som kan gjøre deg lykkelig. Tro meg – man blir ikke mer lykkeligere om man har en fin jakke, eller en dyr veske.

Del gjerne innlegget videre!

20 kommentarer
    1. Jeg vil gjerne si at d er en så vidunderlig jente som tar opp en slik sak mange bloggere tenker kun på seg selv d tenker på alle andre rundt deg og det Gjør deg til en helt fantastisk person jeg føler ikke presse men mange jeg skjenner gjør det skal be dem å lese dine blogg innlegg fordi d Gjør min og alle andres dag 100 ganger bedre er stolt over alt d har fått til glad i deg💖💖💖

    2. Jeg går i 7kl, noen har hatt sex, mange på skolen banner, nesten alle i klassen ser på eotb, vi barn nå er bare sånn, vi er «større» en vi egentlig er.

    3. Jeg går i 7.klasse og i min klasse / mitt trinn føler jeg ikke at det er noe press på dyre vesker akkurat. Men det er press på merkeklær. Jeg selv har litt merkeklær, men ikke mye, men det er mange andre på trinnet mitt som ikke går med annet en merkeklær.
      Hilsen jente 12 år<3

    4. Isabelle…nå spør jeg i hvert innlegg snart hehr… vil du please fortelle hvor kjedet er fra? 🙂

    5. Har du noen gang tenkt på at du kan være en av de som bidrar til alt presset, spesielt kroppspress? Er jo ikke lenge siden du ble busta for å ha redigert, de allerede slanke og tynne armene dine.

    6. Helt enig, presset er teit. Man burde oppfordre barna sine til å være seg selv og finne sin egen stil. Selv om det er hypokritisk at jeg sier det siden jeg selv eier mye merkeklær og går med veldig dyre jakker, noe jeg egentlig angrer litt på. Noe er fordi jeg syntes at merkeklær er veldig fint, imens noe også er presset. Stå på med bloggingen
      Klem Jaevelungene

    7. Bra du oppfordrer til at unge skal finne sin egen stil. Men det jeg reagerer på er at du skriver at 10.000 kroner var mye penger for deg på den tiden. Det er det vel egentlig for alle som går på skole og studerer nå.
      Jeg jobber 100% og bor hjemme. 10.000 er sinnsykt mye penger selv om jeg ikke går på skole, eller studerer. Du skjønner ikke hvor presset kommer fra?

    8. Det var en snål tilfeldighet at jeg så du tok opp nettopp dette rett etter jeg selv hadde lagt ut et innegg på vår rolle i det hele.. – Eller nå er faktisk både du & jeg ærlig om at bildene våre gjerne er retusjert, og dermed viser en forskjønnet versjon av oss selv. Innlegget var først og fremst rettet mot de som gir inntrykk av- eller rett & slett lyver om at de ikke retusjerer. Samtidig må nok vi også ta noen runder med oss selv her.. Ikke at vi nødvendigvis skal slutte å bruke slike glansbildeversoner på bloggen, men at vi kanskje blir flinkere til å putte inn ‘virkeligheten’ her og der, slik at folk ser at det faktisk ikke er så perfekt i virkeligheten [uansett hvor mye jeg måtte ønske jeg var akkurat det (ha ha)]

    9. E går i 7kl og d e mange som kjøpe klær fra junkyard og sånn på nettet men e får ikke lov til å kjøpe ting på nettet og d e litt kjipt men e syns d e litt tidlig å kjøpe ting fra nettet når man e 6kl

    10. Du lager jo mye av kroppspress og presset for merkeklær! Hvis du ikke hadde fulgt «strømmen» så hadde du mest sannsynmig gått med klær fra hm og cubus. Men slik er det ikke! Og med det skaper du press hos ekstremt mange av den nye generasjonen i og med det at du har så mange følgere! Ja, du kjøpte en veske som var billig, men det er en gang i blant! Du har ikke så mye å si for presset til ungdommer i dag, fordi du er med på å skape den hos leserne dine spesielt 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg