Dette er galt med munnen min – JEG MÅ OPERERE!?

Processed with VSCO with c1 preset

Heihei alle mine fine♡

Hvordan har dere hatt det i dag? Jeg har hatt det helt fint bortsett fra at jeg har ekstremt vondt i munnen.. Det startet for et par dager siden da jeg begynte å få litt vondt i kjeven eller innerst i munnen på den ene siden! Det er faktisk helt sinnsykt vondt og jeg har en liten mistanke om hva det kan være. Visdomstenner, noe jeg har gruet meg til hele livet haha..

Ikke nok med at jeg hater tannlegen, men det å skulle operere og holde på med slikt inne i munnen min skremmer meg skikkelig. Nå er det ikke sikkert jeg er nødt til å ha en stor operasjon på grunn av dette, men det kan hende. Jeg vet jo faktisk heller ikke 100% om det er visdomstenner som er problemet denne gangen, men jeg er ganske sikker. Jeg hadde vondt i kjeven for litt siden, da dro jeg til legen fordi jeg var helt sikker på at det var visdomstenner og da viste det seg at det ikke var det..

Smerten nå er faktisk helt ekstrem. Alt gjør vondt, jeg klarer såvidt snakke ordentlig liksom. Spise er heller ikke enkelt, men det verste er å gape helt opp – da vil jeg bare dø haha..  Det gjør vondt å prate, svelge, til og med tungen min gjør vondt! Jeg kjenner mange som har gått gjennom dette og operert, hver gang jeg prater om det med noen blir jeg bare enda mer redd. Jeg har faktisk fått den ene visdomstanna mi, men det er ikke på den siden det gjør vondt. Det er så utrolig irriterende! Om du vet om one som kan lindre smerten så tar jeg gjerne imot tips. Jeg reiser også imorgen så dette er skikkelig irriterende! Håper det snart går over. 

Jeg ser faktisk litt hoven ut på venstre siden av ansiktet mitt, der smertene er.. 

Processed with VSCO with c1 preset

Har du operert ut visdomstennene før? Tips til hva jeg kan gjøre for smerten?

27 kommentarer
    1. Jeg har operert ut 2 visdomstenner og trekt de 2 siste. Syns ikke det er vondt å gjøre det, er bare litt press og rar følelse, men etter det har blitt gjort har jeg blitt ganske hoven og hatt litt smerter, men man får jo smertestillende. Etter ca 1 uke var det helt fint igjen. Fikk infeksjon ved den ene operasjonen og da var det litt ekstra vondt, men ble fulgt opp bra å sånt så det gikk jo greit 😛 hvis det må gjøres så blir det bare verre av å utsette det (betennelse å sånt) så er bare å hoppe ut i det 🙂

    2. Jeg har operert i munnen. Ikke visdomstenner, men satt inn skruer i kjeven med 2 nye tenner etter å ha blitt sparket i ansiktet av en hest slik at tenner ble ødelagt. Jeg har syk tannlegeskrekk, men dette gikk veldig fint!! Full narkose og minimalt med smerter. Man blir så neddopet at man ikke merker så mye. De er veldig flinke!! Lykke til 🙂

    3. Har fått en nå jeg også , men jeg kjenner den ikke , men er lurt å ta Paracet , spurte tannlegen om det , så sa de at det hjelper mot smerten

    4. Hei et tips. Du får kjøpt noe som heter cozylan på apoteket. Det skylder du deg med. Skal ta noe betennelse. Får det også i tannkrem. Lykke til.

    5. Dra til tannlegen og få tatt et røntgen. Stikker tennene ganske greit ut trenger du bare å trekke, men ligger de helt eller delvis nede i tannkjøttet må de opereres. Jeg har operert de to nede. Synes selve operasjonen gikk fint, ubehagelig, men ikke vondt. Men tiden i ettertid var jo ikke spesielt gøy, men på lang sikt er det så sykt verdt det å bare få de ut. Ingenting å spare på, de bør helst ut innen man er fyllt 25 siden røttene bare fester seg bedre og bedre hvor eldre du blir og bare gjør det værre hvis de må trekkes før eller siden uansett. Lykke til 🙂

    6. Tidligere i sommer slet jeg med samme smertene du beskriver. Jeg klarte ikke åpne munnen nok til å kunne spise normalt, så jeg levde en uke på yoghurt og suppe før jeg tok turen til tannlegen. Der fikk jeg beskjed om at betennelsen i tannkjøttet rundt visdomstannen var så stor at jeg måtte få antibiotika før de kunne trekke den. Da gikk jeg på antibiotikakur i en ukes tid, og det hjalp veldig. I tillegg kjøpte jeg corsodyl på apoteket til å skylle munnen. Likevel vil jeg anbefale deg å trekke tannen så fort som mulig, for slik betennelse vil ofte kunne gjenta seg med visdomstenner. Og da er det etter min erfaring mye bedre å få ut tannen, enn å oppleve slik smerte fra betennelse flere ganger.
      Jeg trakk min første visdomstann denne uken. Jeg gruet meg veldig i forkant, men det viste seg at det ikke var noe skummelt og helt smertefritt. Jeg fikk et tørkle med bedøvelsesmiddel før tannlegen satte selve bedøvelsessprøytene, slik at jeg ikke kjente stikkene. Det ble en del stikk til sammen, så hvis du har sprøyteskrekk anbefaler jeg dette. Det er som regel stikkene som kan være ubehagelig fikk jeg beskjed om. Selve tannen var ute på veldig kort tid, så sydde de igjen såret. Alt var helt smertefritt grunnet bedøvelsen. Enste som var litt ekkelt (men ikke vondt) var at jeg kjente tannlegen bruke fysisk makt for å presse tannen løs fra tannkjøttet.

    7. hvorfor er du ikke venn med Martine og hva skjedde mellom dere siden dere ikke er sammen lenger?
      det hjelper med Is =D

    8. Hjelpes! Jeg synes synd på deg! En svær operasjon gitt. Imorgen 07.00 trilles jeg inn på operasjonsstuen. Jeg har svulst på hjernen. 5×4 cm. Jeg overlever nok operasjonen, men har 6-8 mnd igjen å leve. Jeg dør fra vår lille sønn og min mann. Jeg er knekt! Og så skriver du slikt vås? Du burde skjemmes!

    9. Sara: trist å høre om din historie. Men folk må få lov til å ha tannlegeskrekk. Uansett historie, så er det bestandig noen som har det verre.

    10. Hei! Jeg har plagdes en del med visdomstenner, så jeg har operert ut to og trekt en.
      Jeg hadde akkurat samme smerte som deg med de jeg opererte ut, det kom av at det legger seg matrester under tannkjøttlommen der tannen skal komme ut, men viss du drar på apoteket å kjøper deg corsodyl får du renset bort alt av matrester osv! Det er et munnskyll, bruk det hver gang du spiser, morgen og kveld, så vil du merke fort forskjell! Jeg skulle egentlig vært å trekt den siste tannen pga samme problem, men bruker corsodyl for å utsette det litt.. lykke til!

    11. har fått en foreløpig, men den trenger ikke opereres eller noe. ikke var den vond heller, men jeg kjente jo at den vokste ut. litt ubehagelig da det skjedde, men gikk relativt raskt over. lucky me

    12. Jeg opererte ut to visdomstenner på venstre side. Da måtte jeg på sykehuset og få narkose i og med at jeg bare er 14 år. Det gikk helt fint etterpå. Bare å ta smertestillende og ta det med ro.

    13. Har fjernet 3 visdomstenner, den ene med operasjon & måttet sy, fikk bedøvelse og sånt så kjennes aldeles ikke for andre:)

    14. Heihei, om visdomstennene gjør veldig vont kan det være lurt å dra til tannlegen, jeg var der på mandag med en av mine visdomstenner å jeg hadde en ganske heftig betennelse. Tannlegen sa at dette kunne ha blitt farlig om jeg ikke hadde vert der så tidlig. Nå går jeg på antibiotika, 4 ganger om dagen i 15 dager.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg