Jeg skal slutte å ha mensen

Processed with VSCO with b5 preset

Hallo alle sammen♡

En gang i måneden kommer det noe jeg hater, mensen. Mensen er både irriterende, slitsomt, vondt, plagsomt og det er mye jeg kunne gjort for å slippe å ha mensen! Akkurat for øyeblikket går jeg på p- piller og er ganske fornøyd med det, men det å skulle huske på å ta pilla hver eneste dag sliter jeg med. Det hender det går et par dager før jeg husker å ta pilla og om jeg glemmer den to dager på rad tar jeg gjerne to piller samtidig igjen. Jeg tror ikke det er spesielt bra og jeg vet at det kommer til å fortsette slik uansett. Jeg kommer til å fortsette å glemme å ta den!

En del venninner av meg har tatt noe som heter p- stav og jeg vurderer sterkt å ta det selv. Det er rett og slett en liten stav man putter inn i armen. Jeg har faktisk kjent på et par som har den inni armen og det er skikkelig ekkelt og merkelig. Jeg skjønner ikke hvordan en liten stav kan gjøre så mye med kroppen din! Mange er veldig fornøyde og har faktisk ikke hatt mensen siden dem satt den inn, hvor deilig er ikke det? Man kan faktisk slutte å ha mensen! Noe som skremmer meg er at noen faktisk blør konstant etter å ha satt inn p- staven og er nødt til å fjerne den med en gang.

En venninne av meg satt inn p-stav og hadde mensen 3 mnd i strekk og det skremmer meg. Det er virkelig noe jeg er skikkelig redd for kommer til å skje med meg, det er også sånn typisk meg at jeg er den det kommer til å skje med haha.. Uansett, jeg har bestemt meg for å prøve det. Jeg skal slutte på p-piller, sette inn en p-stav og forhåpentligvis slutte å ha mensen. 

Processed with VSCO with b1 preset

Kanskje du har noen erfaringer med dette?

85 kommentarer
    1. Jeg har også P-stav! Jeg satt den inn rett før jeg fylte 18 slik jeg fikk den gratis! Men om 3 år så må man bytte den ut, om jeg husker rett. Jeg hadde mensen i 3 mnd i strekk også forsvant mensen helt. Har ikke hatt mensen siden og er utrolig fornøyd!! Anbefales

    2. Du burde prøve spiral. Den skal være sikrere enn en p-stav og du slipper å få arr på armen din. Hatt det i to år nå og er 21. Super fornøyd

    3. Jeg fikk beskjed av lege om å prøve p-pillen cerazette, den inneholder samme hormoner som p-stav. Ved å prøve det finner du ut hvordan du reagerer på p-stav, før du tar det, omdu mister mensen eller blør mye.

    4. Jeg har nå hatt det i 1 år og 1 måned. Har blødd nesten hele tiden mens jeg har hatt det. Fikk råd fra helsesøster og lege om å gå på p piller samtidig i 3 mnd for å få en jevn menstrasjonssyklus, men det funket ikke for meg. Jeg har nå bestemt meg for å ta den ut, så det skal jeg gjøre neste uke. Flere jeg kjenner som har det funker det veldig bra på, men dessverre ikke på meg. Jeg har uregelmessige blødninger fra før av, så da funker ikke p-stav som ønsket på meg..

    5. Har også pstav og hatt den i snart et år. Det er veldig individuelt hvordan man reagerer. Jeg er fornøyd, blødde litt uregelmessig i starten men etter det har jeg bare hatt 2-3 små blødninger. Mange prøver minipillen Cerazette før de får satt inn pstaven, denne fungerer på akkurat samme måte og det er for å se hvordan de reagerer før de får satt inn pstaven. Men fra egne erfaringer er jeg veldig fornøyd 🙂

    6. har veldig dårlig erfaring med pstav, fikk mensen hver dag etter jeg tok den inn.. Tok den ut igjen forrige uke og startet på piller

    7. Vist du laster ned vpn360 og så trykker på connect eller noe sånt så må du sende ein snap til ein på listen så dobbeltrykker du og blar opp snapp så går du innpå så har du den gamle👍lu❤️❤️

    8. Svar til det med spiral: Jeg hadde kun litt vondt den første dagen, men det gikk over. Nå merker jeg ingenting og har ikke hatt mensen på to år. Kan få noen små blødninger, men da får jeg alltid litt smerter først. Blødningene er så små at det ikke går igjennom trusa engang

    9. Prøver du minipille først (cerazette) finner du ut hvordan du reagerer på p-staven:) Jeg går på cerazette og skal sette inn p-stav da Cerazette har funket helt konge for meg.

    10. Skal bare si at jeg gikk først på cerazette (minipiller med samme hormon som p stav) og det funket veldig bra, men når jeg satte inn p staven blødde jeg hele tiden så jeg fikk gå på minipillene med staven og sluttet å blø. Nå har jeg tatt ut staven og går bare på minipillen og har ikke mensen. Noen kan reagere på selve staven. Bare fyi. Liker bloggen din ♥️

    11. Selv om det fungerer jo forskjellig for alle og enhver, men jeg vil på det sterkeste fraråde p-stav. Klart man kan være heldig, men går det like ofte dårlig som bra 🙁
      Hos sex og samfunn fortalte de meg at ca 1/3 opplever blødningsproblemer i form av -alt- for mye. Selv har jeg nå hatt menstruasjon i 17 uker og er helt utslitt… Spiral skal visst være mye tryggere (ble jeg iallfall fortalt av legen), så ville kanskje prøvd det først. Men klart, det kan jo gå veldig bra også, bare litt kjipt å sette inn noe som kan gå 50/50 🙁

    12. Jeg har hatt mensen i 1 år og 3 måneder det er jo ikke gått å ha det men det finnes andre ting som er verre.

    13. Hei, eg har p-stav og satt den inn for ca 2 v sida. Eg har ikkje hatt mensensmerter, men har hatt kraftige blødninger heilt til no. Håpar det går over snart, ellers vurdera eg å ta den ut og heller prøve piller.😬😁 men det er veldig forskjellig til kvar person, så visst eg var deg kunne eg prøvd de 🙂 og eg kjente nesten ikkje at dei satt den inn. Berre eit lite stikk som varte i 2 Sek og de var bedøvelsen 😂❤️

    14. Vil heller anbefale deg spiral, som hun andre oppi her kommenterte. Jeg har slitt mye med menssmerter og lange mensperioder (1-2uker mens i mnd). Fikk satt inn spiral for 5 mnd siden og er kjempe fornøyd. Ja det var ubehagelig og litt vondt når den satt inn og så hadde jeg 2-3 dager med litt smerter og bittelitt blødning. Nå har jeg mensen kanskje 2 dager annenhver mnd, men minker og minker for hver gang. Kroppen får jo litt sjokk av å plutselig få så mye hormoner så småblødninger kan komme i ca 1år men sånn er det med p-stav også. Alle reagerer forskjellig 😊
      Man kjenner ikke at spiralen er der etter at den er satt inn og en eventuell partner kommer ikke til å kjenne den under sex.
      Snakk med fastlegen din om hvilken som kommer til å passe deg best 😊 Spiralen kan du ha i 5år og er like sikker som sterilisering om den blir satt i riktig 😊

    15. Du er 22, og du kan ikke ta ut p-staven før om 3år! (Med mindre problemer ved den) Når du tar den ut er du 25, og du har ikke lyst på barn før du blir 25???? Hvis ikke, kjør på!!

    16. Hei jeg lurer veldig på en ting og tørr ikke å spørre foreldrene mine.
      Jeg eg snart 14 år og har ikke begynt å barbere med men jeg føler at alle andre gjør det og lurer på når det er normalt å begynne å barbere seg både på leggene og nedentil?

    17. Hei! Jeg har hatt p-stav i litt over ett år og er fornøyd med at jeg ikke blir gravid. Jeg når meg har mensen har jeg det lenge. Og jeg vet aldri når den kommer tilbake. Det er veldig slitsomt.. jeg har hatt mensen i over 5 mnd i strekk men legen sier det er normalt med p-stav.. det er sånn enda… jeg har også merket at det lukter mer der nede etter p-stav og jeg har ikke hatt sex på 1 år og har sjekket meg for kjønnsykdom så det kan ikke være det. Jeg har heller ikke vasket med meg sånn såpe eller noe nede der så vil tippe det har noe med p-staven å gjøre… håper dette hjalp deg. Tenk nøye om før du tar p-stav og ikke ta det bare for å ikke ha mensen. For det er jo heller ikke så bra å ikke ha mensen. Livmoren må jo rense seg også:). Lykke til med valget og ha dn fin dag videre

    18. Hadde småblødninger i 6 mmd, gå for P ring. R veldig praktisk, du bytter den selv hver 3 uke mye bedre

    19. Anbefaler heller cerazette eller psprøyte. Veldig stress om du skal reagere dårlig på pstaven og må ta den ut igjen, jeg mista mensen i 1 år før jeg fikk det tilbake myyyye verre 😂 men cerazette har jeg vært veldig fornøyd med!

    20. Jeg har satt p-stav etter å ha blitt rimelig lei av å glemme å ta p-piller osv.. Og jeg er kjempefornøyd, jeg mista mine blødninger med en gang og det er så deilig! Vet mange er redd for sprøyten og den tid man skal ta den ut, men det går så fint og bedøvelsen er kjempebra, så man kjenner ingenting når p-staven blir satt! Synes dette høres bra ut, Isabelle! Heier på deg <3

    21. Jeg er enig i at mensen er veldig dritt å ha, men blir det ikke verre hvis man aldri får mensen? Altså skittent blod kommer fortsatt til å være i kroppen eller hva? Eller hva hvis vil bli gravid, hva skjer da?

    22. Jeg prøvde p-stav. Blødde i 6 mnd. Da ga jeg opp og gikk tilbake til pillene.. men det er jo ikke snakk om like store blødninger 24/7 da, men uansett var det forferdelig å gå med OB/bind hele tiden uten å vite når det skulle avta… så håper der fungerer for deg og ikke får det slik 🙂

    23. Er det aldersgrense for slike p-staver, jeg er ei jente på 13 år og sliter VELDIG med mensen. Vær så snill å svar meg hadde betydd MYE!!

    24. Jeg går på minipille som heter cerazette og disse har jeg gått på i flere år, og får ikke mensen med mindre jeg slurver veldig med pillene. Alle venninner av meg som har prøvd p-stav har endt opp med å fjerne den, pga flere måneder med mens. Så hadde heller faktisk prøvd en annen type p-pille, evt hoppe over pillene du får mensen av.

    25. Du burde virkelig ta P-stav! Jeg har det og er kjempefornøyd. Hadde en del uregelmessige blødninger i starten, men det plaget meg egentlig ikke, og nå har jeg ikke mensen i det hele tatt!

    26. Jeg har p-stav å digger det helt sykt! Det er så digg å ikke trenge tenke på mensen.❤️
      Men i starten så hadde jeg mensen en stund å var redd jeg måtte ta den ut, men etter en stund sluttet det helt å det er så digg! Annbefales på det sterkeste

    27. Høres bare nasty ut med stav under huden, pluss at man tukler med hormonene og KAN risikere å slite med å bli gravid i fremtiden. Nei huff, da er det bedre å ha mensen 1 gang i mnd :/

    28. Ikke alle som mister mensen, men har seriøst kun hatt mensen 3 ganger på et år etter jeg tok den 🙈

    29. Ikke gjør det! Jeg tok ut min etter ca 6 mnd pga jeg gikk opp sykt i vekt, helt ukontrolert. I tillegg fikk jeg masse kviser, noe jeg aldri har slitt med før. Noen mnd etter jeg hadde tatt den ut gikk jeg sakte men sikkert ned i vekt igjen, og mistet kvisene.

    30. Spiral er så mye bedre. Funker 100% og varer i 5 år. Litt vondt, men går fort over.?men vondere med p-staven . D fjør sykt vondt og ta ut p-staven. Hadde mensen i 6 mnd og måtte ta den ut fordi jeg fikk blodmangel….

    31. Jeg kjønner meg ikke på mensen når får man det og har man tellingen på når man får det er det en gang i måneden eller har man mensen hele tide jeg er veldig ny på dette temaet kan du pliz svare meg

    32. Hei jeg er like gammel som deg 🙂 satt min inn for 1,5år siden av samme grunn. Jeg syns det er helt fantastisk å slippe å tenke på å ta en pille for dagen. Eneste negative jeg har å si er at jeg inni mellom får brunt utflod, det hender til tide at eg får det en gang i uken. Hadde en periode der jeg hadde det i 3 uker i strekk. Jeg fikk også masse kviser på ryggen i begynnelsen, noe jeg aldri har hatt før. Men det har gått vekk no. Men til syvende og sist er jeg fornøyd 🙂 lykke til

    33. Jeg tok pstav for litt over 1 år siden og har ikke hatt mensen på litt over 1 år. Det er utrolig deilig og anbefalest virkelig! Jeg har ikke fått noe kviser eller noe sånn av pstaven så jeg er utrolig fornøyd

    34. Jeg hadde pstav siden april i fjor å tok den ut nå i januar. Den funket bra for meg og hadde ikke mensen, hadde bare ett par dager rett etter jeg satt den inn. Men grunnen til at jeg måtte fjerne den var rett og slett pga den tuklet veldig med psyken min, jeg var sur og lei meg hele tiden. Så nå er jeg tilbake på piller… Pstaven anbefales virkelig! Håper den funker for deg 🙂

    35. Flere som mister mensen helt av spiral, men er jo selvfølgelig veldig individuelt. Tok spiral i dag faktisk – innsettingen er ikke akkurat behagelig, men det som er vondt varte bare i 30 sekunder!! Nå har jeg mensensmerter, men det skal normalt gå bort i løpet av noen få dager 🙂

    36. Prøv heller P-sprøyte, den er mye mye bedre og du får ingen mensen fra da du tar sprøyta ♡♡ Love it ♡♡ P-stav er farlig i lengden, fikk beskjed om og IKKE ta det og fikk rett og slett ikke lov.

    37. huff har pstav selv, hatt det rundt et år men har hatt mensen i 5 uker nå..vurderer sterkt å ta den ut

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg