Jeg skal bli vegetarianer

Hallo alle sammen♡

Jeg har faktisk lenge tenkt på at jeg har lyst til å prøve å ikke spise kjøtt og se hvordan det går. Jeg syntes det er utrolig kult at noen klarer det så bra og virkelig står for at alle dyrene skal ha det bra, det er jo ikke bra det enkelte steder gjør med dyrene. Hun jeg reiser med er faktisk vegetarianer og har vært det i to og et halvt år. Jeg er skikkelig imponert og syntes det er veldig kult.

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve det selv og bare se om jeg klarer det! Jeg er jo veldig glad i kjøtt og spiser det hele tiden så jeg har alltid tenkt at jeg ikke kommer til å klare det, men det er vell en vanesak dette også. Nå finnes det veldig mye alternativt man kan spise som ikke er kjøtt, noe som er veldig bra! Jeg har nesten aldri smakt noe som er vegetarisk, jeg aner ikke hvorfor. Jeg har jo alltid hatt lyst til å teste det ut, men har liksom aldri fått gjort det. 

 Processed with VSCO with m3 preset

Jeg tenkte jeg skulle teste dette ut de ukene jeg er her sammen med Marie, hun kan jo mye om dette og vet om masse godt man kan spise som ikke er kjøtt! Så ja, disse ukene er jeg herved vegetarianer. Jeg er veldig spent og er faktisk veldig usikker på om jeg klarer det. Det blir likevel et morsomt eksperiment. Hvem vet, kanskje jeg elsker det og ender opp med å bli vegetarianer for godt! Jeg tviler egentlig på det, men man vet jo aldri. 

– Det er sunt å ikke spise så mye rødt kjøtt, det er mye lettere for kroppen å fordøye vegetar mat. Det er heller ikke miljøvennlig å spise kjøtt – kjøtt industrien er veldig forurensende! Dyrene har det ikke bra og menneske kroppen klarer helt fint å leve uten kjøtt. Det skal være motivasjonen min!  

Vi har jo leid en leilighet her så vi har kjøkken hjemme og har tenkt til å lage en del mat der, vegetar mat! Jeg skal oppdatere dere om hvordan dette går og kanskje legge ut noen oppskrifter på hva vi spiser. Jeg elsker jo frukt og kunne jo bare levd på det, men det blir nok kjedelig i lengden så noe mer ordentlig mat blir det! Kanskje du har noe tips til hva vi burde lage? 

Er du vegetarianer, eller har lyst til å bli det?

37 kommentarer
    1. Si imot meg om du vil har ikke noe imot at du vil bli vegeterianer. Men tenk på det slik: hvis vi slutter å spise kjøtt kommer økosystemene til å bli helt anderledes, det kan gå positivt og negativt

    2. Haha😂😂 Jeg r 12 år og jeg og venninna mi prøvde å være vegetarianere i 1 uke😍 Pappaen hennes har vært veganer i 15 år og han spiser aldri noe fra dyr! 😎 Det ga jo oss motivasjon til å prøve. Og jeg har aldri spist så mye grønt før😁 Egt var det litt digg, fordi da kunne vi spise uten å tenke at et dyr har blitt drept for at vi skulle spise det😭 Så stå på❤️❤️ Stooor fan peeena😘😘

    3. Hvis du skulle slite med motivasjon, så kan du se filmen earthlings! Det er en dokumentar om kjøttindustrien.. det var den som fikk meg til å bikke over til å bli vegetarianer

    4. Se dokumentaren what the health, på netflix, jeg var vegetarianer før jeg så denne men ble fort veganer etter å ha sett den.
      Skremmende og veldig bra dokumentar som anbefales:)

    5. Så bra at du har bestemt deg for det! Jeg var det i 1,5 år det er faktisk ikke noe vanskelig i det hele tatt. Alle tror jo det, men jeg spiste ikke kjøtt, kylling eller fisk en eneste gang!
      Dette greier du, bare å starte!<3

    6. Om tre måneder så har jeg ikke spist kjøtt på 7 år, er 24! Beste valget jeg kunne gjort for helsa! Friskere nå enn når jeg var 17 haha!

    7. Har prøvd dette 3-4 ganger, men klarer det ikke. Blir uvell av å tenke på de kjøtterstatnings produktene, de er ikke gode. Men ønsker deg lykke til 🙂

    8. Har vært uten kjøtt i 3 år nå (spiser fisk). Prøvde meg som veggis rundt et halvt år men ble så syk at jeg måtte gå tilbake til fisk. Masse god av vegetarprodukter, så har ikke savnet kjøtt i det hele tatt 🙂

    9. Visste du at hvis mennesker blir vegitarianere spiser vi jo opp maten til dyrene og da sulter dyrene! Vi mennesker r lagd for å spise kjøtt! Vi r kjøttetere ikke planteetere

    10. Synes du gjorde et kjempe fint valg, med å ivertfhall prøve! Jeg selv har vært veggis i over 5 år nå! Det er helt amazing faktisk! Jeg kan spise ting og ikke få dårlig samvittighet! Selvførgelig er det ikke galt i spise kjøtt! Men vis alle sammen kutter litt på kjøtte man spiser blir det bedre for oss selv og andre! Jeg er 20 år og ble veggis for 5 årsiden før spiste jeg kjøtt for hvert måltid, etter jeg var veggis i et år gikk jeg ned 15-16 kg! Lykke til Isabell😘

    11. Masse Lykke til💓
      Men jeg har lært at, hvis alle blir vegetarianer, så må man bruke medisiner (elns) og får å bruke/lage medisiner, så må man hugge ned trær og det blir mye trær og hugge, så til slutt er det ingenting igjen. HAHAH DEt så en jente til meg en gang, men vet ikke om det er sånt. Men jeg vet, at du skal Kanksje bli som ikke betyr at alle blir det, men det var bare en ‘funfact’ en venn av meg lærte en gang, hahah💞

    12. Vil prøve det! Høres jo spennene ut💙Et spørsmål til ukas spm..reiser du med en venn eller?😂❤️Elsker deg!

    13. Jeg er vegetarianer eller sånn halvveis, har kuttet ut kjøtt og melk helt etter jeg så What the healt. Man ser hvor skadelig kjøtt er og hvordan kjøttet lages, utrolig ekkelt. Har ikke spist kjøtt på 3 måneder nå og det er utrolig lett, det eneste jeg spiser er litt kylling en sjelden gang og fisk

    14. Jeg er vegetarianer og har vert det i noen måneder nå og det er egt veldig enkel vist du bare tenker litt over hvorfor du er det så hjelper det veldig på motivasjonen til og fortsette👌🏻 Stå på

    15. Heisann, Isabelle!
      Lurer bare på om du har tenkt å være vegetarianer eller veganer?
      Vil du bare kutte ut kjøtt, og fremdeles spise fisk, melk, egg og plantefòr? Eller vil du bli veganer, og kutte ut absolutt alt som kommer fra dyr? Det vil si: Fisk, egg, melk, gelatin og ikke minst kjøtt.

    16. Så utrolig fint at du har lyst til å ta i et tak for dyrene. De trenger det nå mer enn noensinne!
      Anbefaler deg å lese deg opp på NOAH sine nettsider om produksjonsdyr i Norge for å få enda mer motivasjon til å gjennomføre. Det hjalp i alle fall meg i massevis! Jeg var vegetarianer i 2-3 måneder før jeg så dokumentaren “Earthlings”, og ble veganer over natten, som jeg nå har vært i 3 år. Det er mange vaner som skal vendes, men med litt research på forhånd er det mye lettere enn man skulle tro! I dag finnes det jo erstatninger for alt, og markedet vokser for hver dag som går her i Norge.
      Masse lykke til Isabell! Heier på deg!

    17. Er 12år & vegetarianer! Både Mamma, Pappa & jeg er vegetarianere & å ikke spise kjøtt er veldig viktig for meg! Kjøttprodusering er utrolig forrurensende & det er i hvertfall min motivasjon. Jeg er utrolig opptatt av miljø, & å kutte ned på eller droppe kjøttet hjelper masse! Det går jo også an å kun droppe det røde kjøttet som er den mest helseskadelige & forrurensende kjøttypen. Håper du finner ut av det! Du gjør en stor innsats, som settes pris på <3 Spis mye linser & bønner! Noe av det sunneste og mest næringsrike du kan spise som vegitarianer! <3 Elsker bloggen din & håper du koser deg videre på ferie! Loveu <3

    18. Hei, er 12 år og har vært vegtarianer i 3 år nå. Grunnen til at jeg ble vegtarianer er egt fordi jeg ikke liker det meste av kjøtt og spiste helst noe annet uansett, så jeg velgte å bli vegtarianer

    19. Bra at du tenker på miljøet og dyrene, men viss alle i verden hadde hvert vegetarianere hadde dyrene sultet fordi vi spiser opp maten til dem…
      Skjønner det frister, men mennesker er jo faktisk lagd til å spise kjøtt…
      Hva med og bare droppe rødt kjøtt feks. som er den mest forurensende!

    20. Jeg er 12 år og har vert vegetarianer i nå 3 år. Jeg beynte å utfordre meg selv uke for uke og så ble det til en vane.

    21. Til alle dere som sier vi trenger kjøtt! Nei vi trenger ikke kjøtt for å leve. Alle mennesker greier fint å ikke spise kjøtt, men det kommer ann på om man vil eller ikke. Alle har forskjellige meninger. Vi som er vegetarianere respekterer at dere spiser kjøtt, da kan dere også respektere at vi velger å kutte ut kjøtt! Jeg tror du Isabelle kommer til å greie det💖 Lykke til❤️

    22. Ikke bli veganer da gjør du til at dyrene for sykdommer og dør! Og det er lurt å spise kjøtt hvis ikke får du ikke i deg de vitaminene du trenger

    23. Jeg syntes det er kjempekult at du skal prøve å bli vegetarianer😘jeg er 13år og har vegetarianer i ett og ett halvt år😘skjønner ikke hvordan enkelte mennesker kan behandle dyr så dumt😶håper du blir vegetarianer for alltid👌💪hvertfall siden du er et forsikre for så mange så kan du kanskje få folk til å redusere kjøtt mengden, eller enda bedre få folk til å bli peschetarianer, vegetarianer eller veganer😘❤️😍stå på💪👌you can do ot💖elsker deg😘❤️😍

    24. For noen utrolig latterlige kommentarer her..
      Vært vegetarianer i 10år og 1 år veganer (er 25år). Gjør litt research før dere uttaler dere her, mye svada som ikke henger på greip! “Spiser opp maten til dyra” altså… RESEARCH for Guds skyld!
      Du må virkelig sette deg inn i ernæring og utdanne deg selv for det går som regel ikke bare av deg selv. Du må lese deg opp eller så kan du gjøre deg selv syk. Kjøttspisere er mye syke og de har høyere antall personer med b12 enn hva veganere faktisk har fordi de lever i en fantasi om at de får alt de trenger via kjøtt noe som også er bare svada. Jeg er maks syk 1 gang i året, ikke alltid at jeg er det en gang.. kanskje 1 gang hvert 2-3år. Jeg vet jeg får i meg alt og mer av hva jeg trenger.
      Vær seriøs, det er viljestyrke! Etter hvert går alt automatisk. Så mange skylder på dietten når de blir syke, når det faktisk er ren personfeil!

    25. Jeg er vegetarianer fordi at vi mennesker spiser alt for mye kjøtt. Jeg tror at hvis du virkelig skal være veggis så er det viktig at du har troa og at du virkelig har bestemt deg for det! Det er skikkelig bra av deg å prøve ihvertfall!! Det står det full respekt av, virkelig!❤️ Jeg har noen tips:
      ?det er viktig at du får i deg enten bønner, mais, skolerett osv…. fordi der har mange av de samme vitaminene som kjøtt.
      ? det er viktig at du passer på, hvis ikke du tåler det eller hvis du mangler noe kalsium eller vitaminer i kroppen din.
      ?hvis du skal spise vegetariansk taco, så er det veldig deilig å kjøpe blnnekjøtt! Det er minst like godt og smaker nesten det samme!
      ? det er også lurt at hvis du skal bort hos noen, så er det lurt å si ifra på forhån at du er vegetarianer. Fordi jeg har opplevd mange ganger at det er måltider med kjøtt og da er virkelig ganske flaut å si at du ikke kan spise maten.
      Håper du får bruk for tipsene! Jeg er en veldig stor fan av deg!❤️❤️❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg