Jeg skaper kroppspress

Hallo alle sammen♡

Etter at jeg la ut innlegget om selfie og bilde tips har jeg fått massevis av kommentarer og meldinger på at jeg skaper kroppspress. Jeg vet seriøst ikke om jeg skal le eller gråte? Mener dere at jeg skaper kroppspress fordi jeg skriver at tar man bilder nedenfra så ser man høyere ut og da ser det ut om man har større rumpe? Det er jo fakta, ikke noe jeg finner på og sier at man SKAL ta bilder slik. Jeg skjønner ikke helt hva dette har med kroppspress å gjøre. Det er fakta og sånn er det bare, vi kan ikke gjøre noe med at man ser forskjellig ut fra hvilken vinkel man ser ting i. Dette med vinkler lærte vi om på barneskolen, og det står svart på hvitt at sånn er det. Google froskeperspektiv og fugleperspektiv! Jeg har aldri skrevet noe om hvordan man skal se ut! 

Jeg har også lenge fått spørsmål om jeg kan legge ut et innlegg om hvordan jeg tar mine bilder og hvordan jeg liker å se ut på bilder, jeg så ikke noe problem med det. Det gjør jeg ikke nå heller! Dette innlegget var ikke noe fakta innlegg om hvordan man SKAL eller BURDE se ut. Det var rett og slett bare mine meninger og hvordan JEG foretrekker å ta bilder av meg selv. Det er sikkert mange som ikke liker det og tar bilder på en helt annerledes måte. Det bryr ikke jeg meg noe om! Alle skal få gjøre ting på forskjellige måter og man må respektere at alle mennesker mener forskjellig. 

 Processed with VSCO with c1 preset

Jeg er så sinnsykt lei alt dette styret om kroppspress. Det er ingen andre enn oss selv som skaper kroppspress. Det finnes ingen fasit på hvordan man skal se ut og hva som er fint. Det er kun oppi hvert enkelt hode. Jeg tror at kroppspress kommer fra oss selv og vi skaper det helt selv. Alle har forskjellige meninger om hva som er fint og ikke. 

Det er vi jenter som skaper dette presset på oss selv, for hvem er det som egentlig har sagt at vi SKAL ha størrelse XS, se tynne ut og ha stor rumpe? Det er ingen andre enn jenter selv. Selvom noen jenter er tynne og har store pupper, betyr ikke det at du også må ha det? Det er rett og slett noe du selv har fått for deg og lagt et press på deg selv. Jeg er så lei av dette styret om kroppspress hos jenter. Gutter har det jo ikke på samme måte som oss jenter. Det er kun jenter som kan finne på å si ”Hun er tynn og la ut et bikini bilde, fy fa*n hun legger opp til kroppspress”. Det er jo helt på trynet å si, likevel skjer det alt for ofte. Alle er forskjellige og har forskjellig kropp, og takk Gud for det! 

Hvis jeg har lyst til å legge ut et bilde i bikini så gjør jeg det, uansett om jeg er tynn eller ikke så skal ikke det ha noe forskjell. Kropp er kropp, uansett fasong og størrelse. Alle har fått tildelt hver sin kropp som man kan gjøre hva man selv vil med, hvorfor skal alle bry seg så fælt om hva andre velger å gjøre? Uff, jeg merker jeg blir irritert bare av å sitte her å skrive dette. Det er veldig enkelt å skylde på bloggere og offentlige personer, men er det egentlig riktig? NEI..

36 kommentarer
    1. Noe av det dummeste jeg har hørt på lenge! Isabelle skaper ikke kroppspress fordi hun skriver om hvordan HUN liker og ta bilder, og gir oss lesere noen tips til og få fine bilder! Herregud, det er ikke Isabelle som må skjerpe seg, det er virkelig dere lesere som burde skjerpe dere! Fortsett med det du driver med, Isabelle! Jeg elsker det du gjør! Tusentakk for gode tips! 🙏💗 Klem fra en stolt 20 åring ☺️

    2. Ikke hør på det de sier Isabelle. Enkelte tåler virkelig ikke at andre er pen og tror tydeligvis de blir penere av å hate på andre🙄 love<3

    3. Jeg er enig med deg, men samtidig er ikke dette enden på diskusjonen. Det er ikke sånn at folk som har fin kropp (som deg) ikke skal få lov til å legge ut et bilde i bikini, for eksempel. Alle kropper i alle størrelser skal få lov til dette! Men samtidig har bloggere og offentlige personer i sin jobb et etisk ansvar for å passe på at begge sider ved tilværelsen kommer fram. Den ene dagen har du en bra dag, du ser bra ut, kroppen er på topp og du har spist sunt, og dette skal du selvfølgelig få lov til å skrive om! Men da er det også viktig at du forteller om de dagene du ikke føler deg på topp, de vanskelige tingene, at “idag har jeg spist fem boller og det synes på magen”… dårlig eksempel, men håper du forstår konseptet. Kroppspresset er et press jenter legger på seg selv, men det er basert på sammenligning med offentlige personer. Så hvis du sier det er greit å være “stygg” og spise “feit” mat en dag, vil du vise et mye mer nyansert og virkelig bilde av livet. Det gjelder jo absolutt alle bloggere og andre offentlige personer, ikke bare deg! Men det er min mening om denne debatten 🙂

    4. Problemet er ikke det at du sier hvordan man SKAL se ut. Problemet er at du vinkler til hvordan man skal se ut. Når du er en offentlig person som mange ser opp til, (bla. Pga. Utseende) og skriver hvordan du vil se ut, da er det jo mange som vil gjøre dette, for de vil være som deg og ser på deg som en mal på hvordan man er perfekt.

    5. Du skal selvfølgelig få lov til å legge ut bilder av deg selv i bikini. Og si hvordan DU liker å se ut på bilder. God selvtillitt er jo alltid bra! Men ettersom du snakker mye i det forrige innlegget ditt om å ha tynne bein, stor rumpe, og store pupper så kunne det kanskje vært greit å skrive på slutten av innlegget at dette ikke nødvendigvis er “drømmekroppen”? Du har mange unge lesere som ikke forstår dette med at alle kommer i forskjellige størrelser, at det ikke finnes noe fasit på hvordan man skal se ut osv. Jeg vet at om jeg for noen år siden hadde lest innlegget ditt hadde jeg nok begynt å lure på om jeg er fin nok. Og dette med at du tar opp at gutter ikke har det som oss? Å herregud, bare gi deg. Gutter kan også skape kroppspress rundt det å ikke ha stor nok pikk, å ikke ha en fit kropp med muskler i armene og six pack, at man er for lav, at man har tynne bein osv. Du er vanligvis en veldig flott jente, men skjønner ikke hvorfor du ikke tar kroppspress på alvor, og sier at du ikke bryr deg.

    6. Jeg syntes du lager kroppspress fordi du legger bare ut bilder der du ser ganske tynn ut og har en flat mage. Du legger ut bilder som er langt fra hvordan kroppen din egentlig ser ut. Du har ett bra lys og en bra vinkel. En fin start på gjøre kroppspresset jenter føler i dag mindre hadde vært og legge ut ett bilde av kroppen din som er ærlig, hvis du ikke gjør det trenger du ikke å legge ut noe i det hele tatt…..

    7. Mimmi: Selvfølgelig legger jeg ut bilder der jeg selv syntes jeg ser bra ut! Det gjør alle. Det var også grunnen til at jeg lagde innlegget om hvordan jeg tar bildene mine. For å vise at det er mye triks og fiks 😉

    8. Jeg er elt enig med deg, du skaper ikke kroppspress av å legge ut bilder av deg selv der du faktisk var kjempe fin! Ingen legger jo ut bilder av seg selv som man synes er stygge!!🌹

    9. Nå graver du din egen grav med disse innleggene dine.. Gutter har det ikke som dere jenter? Hva vet du om det egentlig? Ser en annen har skrevet om kroppspress hos gutter, og jeg er helt enig med den personen..
      Jeg tror også disse overskriftene dine blir litt voldsomme og at det spiller inn på hvordan folk reagerer på innlegget.. dette er kanskje for å få flere «klikk»?

    10. Vet du, jeg kunne ikke vært mer uenig med deg! Ja, mye handler om det som foregår i topplokket på hver enkelt person, men har du valgt å blogge så har du også valgt å påvirke mennesker! Hvem sier at vi bør være størrelse XS eller S? Vel, hvertfall halvparten av bloggerne på topplista! At du ikke kan forstå at dette påvirker synes jeg nesten at er litt rart.
      – Guro

    11. Kjære Isabell<3 før jeg starter vil jeg bare si att jeg elsker bloggen din og alt du gjør, men det du sier her provoserer meg litt...
      Først så står du og sier att du ikke bryr deg om kroppspres og att det er vi jenter som føler det som har lagd det selv..kroppspress kommmer va offentlige personer som kjendiser, bloggere osv... og ja du har lov og lage innlegg om Jordan du tar dine bilder og jeg tar nokk noen av tipsene selv men der du sier att du kan se tynnere ut ble jeg sjokka...vær eneste jente er tynn så hvorfor skal vi ha tipps til og se tynnere ut? Det er jo der kroppspresset kommer?! Også står du her og sier att du ikke lager ett...kroppspress kommer bare av offentlige personer som skaper dårlig selvlys på seg selv❤️
      Men jeg vil ikke kalle dette Harvard "FAKTA" og jeg rørsler alle andre innlegg du har

    12. Du laget helt sykt med kroppspress! Bare tenkt på det. Du lagde et innlegg om hvordan alle kan få større rumpe og pupper på bilder! Skjønner du ikke at du har startet et lite kroppspress? Og for litt siden lagde du et innlegg om hvordan å gjøre puppene større! Du har små barn som ser opp til deg Isabelle!

    13. Jeg vil definitivt si at det du skriver om i det forrige innlegget er med på å normalisere denne «perfekte kroppen» som mange unge jenter rekker seg etter. Det er nemlig akkurat slike innlegg som får folk til å tenke at det er fasiten på en bra kropp. Mange jenter tar til seg ting fra gjerne bloggere og «forbilder». Og når du begynner og skrive om hvordan man ser tynnere ut på bilder er det garantert mange som begynner og tenke at de må være tynne osv for å se bra ut. Jeg skjønner selvfølgelig at du ønsker og dele tips og triks når det gjelder bilder, men du velger jo selv hvordan det vil nå ut til folk. Når du da velger og skrive om hvordan se tynnere ut tror jeg du må garantere litt feedback 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg